Carn d'Olla

Lleida, un cul de món, aïllada dels corredors europeus


Molts lleidatans es preguntàven ahir què coi hi feia l'alcalde de Lleida, l'Àngel Ros, a la foto dels alcaldes de Figueres, Girona, Tarragona i Barcelona celebrant que la Comissió Europea ha prioritzat, entre altres, l'eix mediterrani pel que fa a les connexions ferroviàries europees d'aquesta dècada. Què celebrava el paer en cap si Lleida, com queda patent a la documentació de la Comissió, no apareix per cap lloc ni cap d'aquests eixos la creuarà? Tot el contrari, perquè Lleida queda precisament aïllada entre el corredor mediterrani, que recorre la costa fins a Algessires, i un nou corredor que enllaçarà València amb Bilbao passant per Terol i Saragossa. Lleida, ni de pas. El conseller del ram, Lluís Recoder, ja ho va explicitar ahir, però sense voler fer sang, quan va dir que ara s'havia de demanar un enllaç amb Lleida del corredor mediterrani perquè la única capital de la Catalunya interior no es quedi despenjada del tot, fins l'any 2050, que és quan es preveu complertar la xarxa d'eixos ferroviaris no prioritaris. L'eufòria d'ahir ja es veia que era una mica de catró-pedra, impostada, però com hem dit al Carajillo Party aquests darrers dies, alguns polítics fugen i fugen endavant sense adonar-se'n que la gent no ho és del tot, de ruc. Lleida està d'esquena a aquest corredor mediterrani perquè entre altres coses els nostres polítics no han fet els deures els darrers anys, i han preferit tenir una fatxendosa autovia que ens portarà a Osca abans que comunicar-nos decentment amb la costa de Tarragona, on no hi arriba cap autovia que surti de Lleida. S'omplen la boca amb que Lleida és un potencial node logístic, amb que les nostres mercaderies agroalimentàries han de tenir accés ràpid i directe als ports de Tarragona i Barcelona, i cap d'ells s'ha escarrassat reclamant autovies en aquestes direccions ni unes connexions ferroviàries endreçades, que ara tampoc ens les prioritza Europa. Què no va incloure aquest ramal ferroviari a Lleida, el ministeri de Foment espanyol quan va fer la carta als reis reclamant els corredors (fins a cinc!!) per Espanya? Què ningú a Lleida li va dir al ministre José Blanco que fes el favor d'incloure aquests miserables cent quilòmetres més de via fèrria en uns projectes tan faraònics? Ara hem de batallar per aquest ramal, quan tot sembla dat i beneït? Per cert, una altra contradicció: en l'hipotètic cas què ens el féssin, el ramal, quina utilitat li quedaria a l'aeroport d'Alguaire, si ara el venem com a plataforma de mercaderies per salvar-lo d'una mort gairebé segura? Esperarem al gener o al febrer, a veure titulars de premsa que ens diguin que tal o qual companyia que ens porta els famosos esquiadors ha llançat la tovallola, com ha passat amb Ryanair, amb Vueling, amb Pyrenair,.....seguim?
Això diu exactament el comunicat oficial de la Comissió Europea respecte els elements clau que afecten Espanya:
"Inclusion of nearly all major axis in the comprehensive and core network,
that are part of the ES planning framework for the next decade.
Mediterranean corridor: based upon the methodology, the Mediterranean
corridor has been included all along the coast from FR via Barcelona and
Valencia up to Carthagena and Almeria. From Almeria it follows an inland
route to Granada and then to Sevilla. This routing allows to link the nodes of
Valencia and Sevilla. The corresponding road alignment is via Malaga due to
traffic intensities.
Atlantic corridor linking Portugal via Madrid and Valladolid to the Basque
country including Bilbao as a core port.
Central Pyrenean crossing has been agreed with FR to be included in the
comprehensive network: clearly, this link will not be realised until 2030, the
feasibility studies are ongoing still., but both countries want to include it in a
long term modal shift perspective.
Project implementation in ES is very good so far. ES has a strong project
portfolio. Important will be to integrate the rail freight network with its
neighbours FR and PT which is foreseen to be taken forward further in the
next MFF." (Accés directe al document: http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/doc/revision/background-country.pdf).
Com podeu veure, cap eix passa per Lleida.
I aqui teniu el mapa (http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/doc/revision/presentation.pdf) de quines són les prioritats de les connexions ferroviàries fins l'any 2030. Mireu el segon mapa, dels tres que hi ha en aquest document, i veureu per on discorren les línies negres, que són les que indiquen quins corredors s'han de fer ara. Veureu que es complerta el del Mediterrani, i que de València en surten dos, un cap a Saragossa (passant per Terol) i Bilbao, i l'altre cap a Lisboa, passant per Madrid. Lleida no surt per cap lloc en aquestes prioritats. Només apareix l'actual línia de l'AVE (en verd), creuant Lleida. Això vol dir que Lleida quedarà aïllada entre els corredors València-Bilbao i el del Mediterrani. Però no serem cap nus ni eix de cap corredor. Només podem encomanar-nos a la bona voluntat de Brusel.les, per si ens concedeix la gràcia (i ens la subvenciona, que d'això es tracta) que ahir demanava el conseller Recoder, un ramalet cap a Lleida, però no per fer de corredor fins a Saragossa, sinó només perquè Lleida no quedi tan escandalosament despenjada d'aquesta festa major ferroviària europea, que potser serà tot un foc d'encenalls perquè no la podrem pagar.

Ager Sedetanus

1 comentari:

Anònim ha dit...

Buenas

Coincido contigo en mi asombro ante la presencia del alcalde de Lleida en la foto, cuando es evidente que por la ciudad no va a pasar el CM...ni tampoco sería lógico que lo hiciera, tampoco hay que engañarse.

En este pdf (página 7) http://www.fomento.gob.es/NR/rdonlyres/12FF03D0-599F-46B7-8DAB-89DD681E28FD/106832/111019MapasRedesTranseuropeasTransportes.pdf se puede ver por dónde pasará el corredor central, que es el que "en teoría" debería pasar por Lleida o cerca...y bueno, hace esto último: pasar cerca.

Ahora llega el momento de las reclamaciones. Desde Catalunya (legítimamente, por pedir que no quede...) se pedirá que haya un enlace con Lleida o que por Teruel no vaya. Y desde Andalucía (también legítimamente, con argumentos más que razonables) se pedirá un enlace a Málaga, Cádiz o Huelva, ciudades todas con puerto.

Pero eso ya no será cofinanciado por la UE...así que tendrá que esperar (lamentablemente, no hay dinero para todo e igual, no hay dinero para casi nada...)