Carn d'Olla


Les retallades de l'alcalde Ros també provoquen atur


Ho deiem el passat divendres dia 10 al Carajillo Party: les concessions del transport urbà, de la recollida d’escombraries, de l’aigua i dels parquímetres estan suposant una autèntica sagnia per la Paeria, perquè ningú sembla haver estat controlant el dèficit creixent que han estat generant any rera any i l’Ajuntament tampoc sembla haver fiscalitzat mai l’eficiència d’aquestes concesionàries. Resultat: només aquestes quatre concessions, serveis privatitzats, si es vol, han fet un forat de 265 milions d’euros al calaix de la Paeria els darrers deu anys. O dit d’una altra manera, la Paeria els ha hagut d’injectar aquests diners per tapar el dèficit que totes quatre generen cada exercici. En números rodons, i segons consta als successius pressupostos municipals, l’empresa Ilnet, de neteja i recollida d’escombraries, ha estat ‘ajudada’ amb prop de 100 milions des que el 2005 va desplaçar Seinsa de la concessió. Aigües de Lleida ha rebut prop de 100 milions més pels mateixos conceptes, encara que els dos darrers anys la partida ha desaparegut del capítol de despesa o ha canviat d’epígraf. EYSSA, l’empresa dels parquímetres, n’ha rebut uns 25, de milions, en aquests darrers deu anys, i Autobusos de Lleida, uns 40 milions més. Se suposa, encara que no totes apareixen al capítol d’ingressos, que els preus i taxes cobrades als ciutadans per aquests serveis han ajudat a temperar una mica aquests dèficits.
Doncs davant d’aquest panorama de concessions ruïnoses, i atenent a l’asfixiant situació de les finances municipals, l’alcalde Ros ha tret també la tisora i ha començat a retallar a tort i a dret. No entrarem aquí en altres capítols de retallades de la Paeria, que n’hi ha i en abundància, però les que ha practicat a les concessionàries dels serveis esmentats estan enviant més persones a l’atur. Així que qui s’omple la boca criticant les retallades del Govern de la Generalitat o del govern de Madrid, potser hauria de ser més coherent amb la seva pròpia actuació.
Sense anar més lluny, els treballadors d’Ilnet han votat anar a la vaga perquè perillen almenys una desena de llocs de treball doncs la concessionària ha hagut de suprimir diversos serveis després que la Paeria li hagi retallat l’assignació en més d’un milió d’euros respecte l'any 2011. Pel seu costat, els treballadors d’Autobusos de Lleida estan revoltats perquè la supressió de diverses línies a què obliga la retallada de 150.000 euros que ha fet la Paeria a la concessionària suposa prescindir de diversos empleats.
Supressió de línies als autobusos de Lleida, deiem, com s’han suprimit freqüències al tren de la Pobla, també pel seu escandalós dèficit. Ara, per aquest ajustament de la Generalitat hi han hagut manifestacions en contra, la darrera, convocada entre altres pel mateix alcalde Ros, que va portar la pancarta a primera fila el dissabte dia 11. Però contra l’eliminació de línies d’autobús a diversos barris de Lleida no s'ha manifestat ningú, i l’alcalde encara no ha justificat aquesta incoherència. Com tampoc ha donat explicacions, ni ell ni els representants del tripartit que van fer pinya a l’escarransida manifestació del dia 11, del perquè fa dos anys el Govern Montilla va furtar 28 milions que s’havien d’invertir a la línia de la Pobla i els va destinar a vés a saber quin altre pou sense fons d’aquell govern infaust i ruinós. Això passa d’incoherència i d’hipocresia. Aixó ja és considerar que els ciutadans som idiotes.

Ager Sedetanus