Lleida, 'low cost city'
Una allau de grans superfícies de
productes barats, arquitectònicament infumables, envaeixen els polígons que la
crisi ha deixat buits d'habitatges mentre el comerç local del centre i,
sobretot dels barris, viu asfixiat
Lleida està adoptant, amb una velocitat
insospitada, el model de suburbi de ciutat nord-americana. Un model de
creixement basat en l'obertura de més i més hipermercats de productes ben
barats i que s'han convertit en els terminals de sortida de les immenses
exportacions de productes xinesos. Lleida està copiant, potser sense ser-ne del
tot conscient, l'estil 'Wal Mart', la cadena de supermercats més gran del món i
que té colonitzats els suburbis de tots els Estats Units amb preus imbatibles,
qualitat indigesta i nuls drets laborals pels seu milió llarg de treballadors.
Si, fins que va començar la crisi, una
immobiliària de Lleida marcava en realitat les línies mestres per on s'havia
d'expandir la ciutat, tot i el Pla General Municipal d'Ordenació Urbana ara,
l'urbanisme el marquen les multinacionals de la gran distribució i del consum
'low cost', de baix cost, com les cadenes de menjar ràpid i similars. És
l'anomenat model de les 'zones mortes', grans espais d'aparcament i grans
corredors d'asfalt que uneixen aquets hipermercats que semblen tots iguals.
Només canvien el nom i els colors, perquè la base arquitectònica és sempre la
mateixa. Grans cubs de materials efímers, barats i ràpids de construir i que,
en cas de deslocalització, serviran per a qualsevol altra activitat de poc
valor afegit. Deslocalització, hem dit, perquè aquests negocis aixequen el vol
tan prompte com la direcció central, ubicada generalment en un altre país,
considera que l'activitat ja no és rendible.
Tenim tants quartos, els lleidatans?
Refredada una mica la febrada municipal
per El Corte Inglés, el que hem anat veient aquests darrers mesos és una
autèntica colonització dels polígons que han quedat buits d'habitatges i
negocis degut a la crisi. La zona de Copa d'Or és paradigmàtica de tot plegat.
Tot tipus d’activitat 'low cost' (supermercats, hotels, etc..) s'ha apoderat
d'una àrea d'expansió urbana on paradoxalment no hi ha veïns o, si n'hi ha, són
a certa distància. Així que l'ús de l'automòbil es fa imprescindible per anar a
aquestes meques del consum barat. Així, fora de l'horari comercial, podem veure
immensos pàrquings desèrtics, escampats entre els monòtons cubs que allotgen
els hipermercats.... (segueix)
Ager Sedetanus
(Aquests
són els primers paràgrafs d'un nou reportatge de La Mala Setmana que es
publica al número de juny de la revista satírica 'La Quera', que podeu trobar als
quioscos des d'ahir dimecres)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada